Micro-Credentials are having their Napster Moment
Micro-credentials offer important ways to give educational options to people – those that are reskilling or upskilling, or learning about a new topic of interest.
Moving forward through the rearview mirror
Micro-credentials are disrupting traditional forms of education.
Micro-credentials are not necessarily new.
What is new is how micro-credentials are part of a wider cultural movement toward more granular forms of disaggregation as applied to learning.
Lessons on disruption from the music industry
In the early days of the internet, Napster emerged as a pirating website that incentivized a more atomic model of music consumption. Where you previously had to buy an album if you liked a song on it, post-Napster you could access individual songs. This disrupted the music industry significantly as it called into question many aspects of control over who has the right to say how music is consumed. Music was collected and released on albums, though the 45” single is perhaps the micro-credential version of traditional music. Regardless, initial monetization of this model by the music industry included Digital Rights Management (DRM), which failed.
Then came iTunes and the ability to buy a song for $.99, followed by other streaming services – Rdio, Pandora, Spotify et al. The disaggregation of the macro music monopoly was complete.
The future of music was micro. Fast forward to now, and most music is streamed.
Meso: The mixtape as metaphor
The middle, mediating ground here is the mixtape. Music lovers would take songs from various albums and curate these into personalized collections. Napster built on the curatorial context of the mixtape, and presaged streaming, which is a mixtape at scale, enabled by digital technology.
Micro-credentials, as part of a history of education, help people demonstrate their learning history but more importantly refer to the skills and competencies they have acquired. Micro-credentials can be bundled into larger curated credential/competency demonstrations. In this case, a learner’s digital credential wallet or passport is like a mixtape. The validation of their skills is this mixtape being played and heard.
Macro: Impacts on skills and education
Micro-credentials are to traditional forms of education what streaming is to music now. This is change, and it is disruption, but it is centred on the learner.
This moment of micro-credentials means it is time to make space for new forms of learning that are agile and flexible.
Les micro-crédits ont leur moment Napster
Les microcrédits présentent des options éducatives significatives pour les personnes qui se recyclent, qui se perfectionnent ou qui cherchent à se renseigner sur un sujet d'intérêt.
Les micro-crédits bouleversent les formes traditionnelles d'éducation.
Les micro-crédits ne sont pas nécessairement nouveaux.
Ce qui est nouveau, c'est la façon dont les microcrédits participent à un mouvement culturel plus large, vers des formes de désagrégation utilitaires appliquées à l'apprentissage.
Les leçons de l'industrie de la musique en matière de perturbation
Au tout début d'Internet, Napster est apparu comme un site de piratage qui a encouragé un modèle de consommation musicale plus ciblé. Alors qu'auparavant il fallait acheter un album si on aimait une chanson, avec Napster on pouvait accéder aux seules chansons souhaitées.
Cette évolution a considérablement perturbé l'industrie musicale, car elle a remis en question de nombreux aspects du contrôle de la consommation musicale.
À l’époque, la musique était réunie et publiée sur des albums, malgré que le 45 tours pouvait en être considéré comme la version microcréditée. Quoi qu'il en soit, la monétisation initiale de ce modèle par l'industrie de la musique intégrait la gestion des droits numériques (DRM), une approche qui a échouée.
Puis iTunes et la possibilité d'acheter une chanson pour 0,99 $ sont arrivés, suivis par d'autres services de streaming - Rdio, Pandora, Spotify et autres. La désagrégation du macro-monopole de la musique était terminée.
L'avenir de la musique se profilait à travers l’offre ciblée des pièces voulues. Aujourd'hui, on constate que la majorité de la musique est ruisselée précisément et sur demande.
Méso : la liste d’écoute comme métaphore
Les listes d’écoute se sont rapidement imposées comme solution intermédiaire. Les amateurs de musique prenaient des chansons de différents albums et les conservaient dans des collections personnalisées. Napster s'est appuyé sur le contexte de conservation de la liste d’écoute et a conçu l’idée du streaming, le ruissellement qui est une liste d’écoute à grande échelle rendue possible par le numérique.
Les microcrédits appartiennent maintenant à l'histoire de l'éducation. Ils aident les gens à démontrer leur parcours d'apprentissage, mais surtout à référer aux aptitudes et aux compétences qu'ils ont acquises. Les microcrédits peuvent être regroupés dans des démonstrations plus larges de crédits et de compétences. Dans ce cas, le portefolio ou le passeport numérique d'un apprenant est comme une liste d’écoute. La validation des compétences d’un individu consiste à faire la lecture de cette liste d’écoute particulière, faite de crédits et de compétences.
Macro : Impacts sur les compétences et l'éducation
Les micro-crédits sont donc aux formes traditionnelles d'éducation ce que le streaming est à la musique aujourd'hui. Il s'agit d'une perturbation qui est centrée sur l'apprenant.
Cet avènement des micro-crédits constitue un moment particulier dans l’évolution de l’éducation, indiquant qu’est venu le temps de faire place à de nouvelles formes d'apprentissage, plus agiles et plus flexibles.
We had a most interesting discussion with Robert Luke, about eCO's microcredit strategy and what changes technologies are bringing to the complex post-pandemic teaching and learning ecosystem. This in the context of Réseau d'enseignement francophone à distance's series of four talks aimed at examining the main thrusts of this (r)evolution. It is in the context of our second such "causerie" dedicated to new certification mechanisms that Robert agreed to record this most relevant bit of contextual clarification. The other three topics are (1) Communities of practice, (2) the Freemium - Premium continuum for service model and fee structure, and (3) the intangible value of membership for individual/corporate reputation and outreach. REFAD is a network of French education institutions that has been active in and involved with distance learning across Canada since 1988. Like many similar non-profits and community organizations, REFAD is most interested in the realm of new possibilities that technologies bring to education. This not only along the lines of delivery/acquisition of knowledge, but also in the ways and means educational actors interact to create better learning scenarios and return on investment. Dr Luke's short video will introduce this April 8's "causerie" which brings together two microcertification specialists with our two experts in residence for what will look and feel like a discussion panel. The outcome of this exercise will be a study on the new business models technologies are making possible in Education. The study is piloted by Jacques Cool and expected to be published in August 2022. Robert's contribution to this process is most relevant and appreciated!
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